אתר AVmaster יוצא בסדרת מאמרים שמנגישים את המונחים המקצועיים לקהל הרחב. מונח ראשון בסדרה: HDMI – מהו באמת ה- HDMI, מהם עיקרי התקן ומהן התועלות שלו? לקרוא ולהיות בעניינים.

HDMI הוא תקן שנמצא כיום בכל בית ומשרד, ועם זאת קיימים לגביו לא מעט בלבולים ואי הבנות. מצד אחד מדובר בחיבור שמעביר אודיו ווידיאו, ומפשט את אופן העבודה, ומצד שני ישנם מקרים שבהם מחברים כבל HDMI למחשב נייד או למסך ולא קורה כלום או שהתמונה קופצת, מקרטעת, האודיו לא עובר ומה לא.
במאמר זה אציג את עיקרי התקן והתועלות שבו. באשר לטיפול בתקלות וכדומה? את זה כבר תשאירו למומחים.

בגובה העיניים – HDMI

כללי:

HDMI – ראשי תיבות של High Definition Multimedia Interface, הוא מחבר שמאפשר העברת אודיו, ווידיאו ותקשורת דו כיוונית באמצעותו. המשמעות של הכבל היא יכולת העברת מידע בנפח של עד 18 ג'יגה-ביט לשנייה (תקן HDMI נוכחי עד לתקן HDMI 2.1) כאשר המידע הזה מורכב מאותות ווידיאו, אודיו ותקשורת.

היסטוריה:

תקן ה-HDMI הוצג לראשונה בשנת 2002 והוא נסמך על תקן ה-DVI (Digital Visual Interface), שאותו הוא הרחיב על ידי הוספת יכולת העברת אודיו ותקשורת. התקן בעל תאימות לאחור מול חיבורי DVI אולם אינו מאפשר העברת שמע כאשר מחברים בין HDMI לבין DVI (למעט מקרים שבהם פותחה יכולת כזו על ידי היצרן).

תקן ה- HDMI הוקם על ידי ה-HDMI Founders שבהן כלולות חברות, כמו; Philips, Sony, Hitachi Toshiba, Sanyo, Technicolor, Silicone Image, והשימוש בחיבור HDMI דורש רישוי.

צורות שונות ל-HDMI:

HDMI כפי שאנחנו מכירים אותו היום Type A
Type C- Mini HDMI אשר נמצא לעיתים במצלמות ווידיאו דיגיטליות
ו-Micro HDMI – Type Dמצוי בטאבלטים.

בגובה העיניים – HDMI
משמאל לימין: Type A, Type C, Type D

הידעת?
חיבור Type B הוא Dual Link להעברת רזולוציות גבוהות יותר אולם הוא נדיר ואינו מופיע בשימוש אצל היצרנים.

הרחבת המושג (למתקדמים)

חיבור ה-HDMI עבר מספר גלגולים של גרסאות מאז הצגתו לראשונה, כאשר כל גרסה הציגה חידושים: רוחבי סרט גדולים יותר (התחילו ב 3.96 ג'יגה-ביט לשנייה), פורמטים של אודיו איכותיים ורזולוציות גבוהות יותר, פרוטוקול שליטה ביתי (Consumer Electronic Control), מרווחי צבע מדויקים (Chrom SubSample) ואפילו יכולות Ethernet.
התקן החדש ביותר הוכרז בינואר 2017 ונקרא HDMI 2.1, וצפוי לתמוך בקצב העברת נתונים של 48 ג'יגה-ביט לשנייה, לאפשר תמיכה מקיפה יותר ב-HDR  כך שתכנים תומכי HDR יציגו שינויים מדויקים בכל פריים, רזולוציה מקסימאלית של 10K ועוד.

אבולוצייה: כל גרסה חדשה היוצאת חייבת לתמוך בגרסאות קודמות

נקודות כשל:
מרחקים – כמו כל כבל שמעביר מידע, גם לכבל HDMI מגבלת מרחק – כבל יצוק יוכל להעביר תמונה באופן תקין עד לאורך של 10 מטרים, זאת בהנחה כי אין השראות חשמליות שעלולות להשפיע על התמונה המשודרת. מעבר ל- 10 מטרים יחולו בעיות אשר ישפיעו על איכות התמונה עד להיעלמותה.

על מנת להאריך חיבור HDMI מומלץ להשתמש במרחיקים, על כך נרחיב ב-AVPedia הבא.
HDCP – High Definition Content Protection פותח על מנת להגן על תכנים מפני העתקתם. הוא יכול לגרום לכך שלא תהיה תמונה במידה והמסך או המקרן או האמצעי המעביר את אות הווידאו אינו תומך בכך.

כלל אצבע לסיכום:
לשימוש משרדי וביתי מומלץ להשתמש בכבלי HDMI 1.4  שנושאים את הכיתוב High Speed HDMI Cable with Ethernet או High Speed HDMI Cable או בכבלי HDMI 2.0.

מומלץ מאוד לבדוק באילו תקני HDMI תומך המסך או המקרן לפני רכישה ולפני התקנה.

Share.

תגובה אחת

  1. Pingback: מהו באמת ה- HDMI? | Comeet

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG