רכב שטח ממודל טסלה X, התנגש בשטח הפרדה בנוי בדרך מהירה במאונטין ויו, וגבה את חייו של נהג בן 38

כולנו שמענו על התאונה הקטלנית בה היה מעורב רכב אוטונומי של אובר, אבל דרמה לא פחות גדולה גם עם רכב של חברת טסלה: רכב שטח ממודל X, אשר התנגש בשטח הפרדה בנוי על גבי דרך מהירה במאונטין ויו גבה את חייו של נהג בן 38. 

על פי מספר דיווחים, הנהג עצמו התריע יותר מפעם אחת בפני טסלה על כך שהרכב התקרב יותר מדי לשטחי הפרדה, אך טסלה מכחישה את הדברים וטוענת כי כל המערכות עבדו כנדרש והנהג הוא זה אשר לא הקשיב לאזהרות ברכב והוריד את ידיו מן ההגה מספר שניות לפני רגע ההתנגשות.

בניגוד לרכבים אוטונומיים לחלוטין, שאינם דורשים התערבות אנושית, רכבים המשתמשים במערכות סיוע מתקדמות לנהג  (ADAS) עדיין פועלים באמצעות נהג אנושי.  מערכות העזר כוללות מערך מבוקר של חיישנים ומצלמות אשר מגיבות למכשולים ותמרורים בדרך ועשויות לשלוט על המרחק מהרכב הקרוב, לסובב את ההגה בהתאם לסימני הדרך ובמקרים מסוימים אף לעבור נתיב ולבצע עקיפות.

 

בשנים הקרובות אנחנו צפויים לראות מערכות יותר ויותר מתקדמות ממש כמו אלו של טסלה, ויצרניות הרכב הגדולות צפויות לשלב אותן כחלק ממערך האבזור הסטנדרטי גם מחוץ לדגמי היוקרה. בינתיים, הצרכן הפשוט יכול להתקין ברכבו מערכת התראה שאינה משתלטת באופן פעיל על הרכב, ואצלנו כאן בארץ הממשלה אף מספקת מימון חלקי להתקנת מערכות כאלו ברכבים מסוימים.

כאן בדיוק עולה החשש שהנהגים יטו להסתמך יותר מדי על המערכות האוטונומיות למחצה ולכן דעתם תוסח ממש כמו ברכב רגיל, ואולי אפילו באופן מסוכן יותר.  חלק מהמבקרים אף האשימו את טסלה בכך שהיא מציינת כי כל הרכבים שלה כוללים מערכות נהיגה עצמאיות לחלוטין, אך ייתכן שהנהגים לא לגמרי מבינים שהיכולת הזו עדיין לא קיימת ברמת התוכנה.

בינתיים החקירה הפדרלית בארה"ב לגבי המקרה של טסלה נמצאת בעיצומה, אך הוועדה הלאומית לבטיחות בדרכים (National Traffic Safety Board) כבר הספיקה להעביר ביקורת על התגובה הפומבית של טסלה וטענה כי החברה לא עדכנה אותה לאחר ששחררה אותה. בתגובה לביקורת, מנכ"ל טסלה, אילון מוסק, טען כי עם כל הכבוד ל-NTSA, שהוא גוף עזר וולנטרי, מי שאחראי לפקח על הרכבים בפועל הוא הגוף הממשלתי המקביל, ה- NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).

כרגע לא ברור לאן בדיוק יובילו שני המקרים האחרונים, אך בהחלט ייתכן שהלחץ על הממשל לקבוע רגולציה אחידה ותקן אחיד מצד הציבור הרחב יגבר.

 
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG