כתבה ראשונה בסדרה

מאת: גידי רחמים, יועץ טכנולוגי תחום רשתות תקשורת ומחשוב 

gidir@barak.net.il

תחום המשרדים החדשים ומתחמי העבודה הייחודיים נמצא בפריחה משגשגת. חברות רבות בוחרות לשכור, וחלקן אף לרכוש, משרדים של אלפי מטרים לטובת הפעילות העסקית שלהן. עולם תקשורת החדש מספק היום מגוון רחב של מוצרים, שירותים ופתרונות לשוק הישראלי וחברות ועסקים רבים בוחנים מעבר לסביבת תקשורת מהירה איכותית ומתקדמת יותר.

הדינמיקה של הארגון היא לאפשר למידע להיות זמין, נגיש בכל רגע לטובת שיפור התהליכים העסקיים, בד בבד עם הרצון שלנו להיות בקשר שוטף עם לקוחות וספקים, וגם עם חברים ומשפחה.

עולם התקשורת הקווי המסורתי נעלם אט אט ואנו נמצאים בעיצומה של מהפכה שמדברת על רשתות אלחוטיות מהירות על גבי תשתית Wi-Fi . היום כבר ניתן לספק מערכות טלפוניה IP מתקדמות בענן על גבי תשתיות אינטרנט מהירות, מדפסות, סורקים אלחוטיים, שעוני נוכחות, מערכות וידאו קונפרנס ועוד מאות שירותים ומוצרים שניתן לחבר לרשת האינטרנט.

בבתי מלון רבים בישראל קיימת תשתית אלחוטית רחבה לטובת האורחים בחדרים, בהרצאות ובכנסים מקצועיים של מאות ואלפי משתתפים. בעתיד הקרוב יתאפשר למלון לבצע איתור ורישום הלקוח בעת הגעתו למלון באופן אוטומטי (הלקוח מזין בעת ההזמנה באינטרנט ומזין את מספר הסלולרי שלו). המערכת במלון תוכל בנקל לזהות את האורח שנכנס ללובי ולשלוח לו מסרון קצר ברוך הבא לרשת.

בנוסף, רשת אינטרנט אלחוטית מהירה מהווה מקור שירות עיקרי לחברות שמבקשות לקיים כנסים של מאות משתתפים ורוצות ליהנות מרשת מהירה וזמינה עבור מצגות, סרטונים ושיחות וועידה איכותיות. חדרי הישיבות בחברות היי טק גדולות, משרדי עורכי דין וכדומה, פועלים במרבות ימות השבוע עד 10 שעות ביום ועשרות משתתפים מגיעים ומתחברים לדיון באופן אוטומטי (הזנת מספר קוד וחיבור לרשת) וחוסכים זמן יקר .

מרכיבי הפתרון

תכנון רשת תקשורת חדשה

תכנון רשת תקשורת מצריך בחינה וניתוח של צורכי הארגון על מנת לאפשר חיבור של מגוון יחידות אלחוטיות (access point) In Door  ו- Out door  למתגים (POE) מנוהלים, תוך הקטנת השפעות קרינה ואזורים קריטיים שלא יינתן להם מענה.

כמות המתגים הנדרשת תקבע על פי מפתח של כמות האנטנות ושאר היחידות שיחוברו למתגים (טלפוניה / מצלמות / ציוד עבור מערכות מולטימדיה / שיחות ועידה וכדומה) והרזרבה הנדרשת לכלל מרכיבי הציוד שיחובר למתגים.

 

אנטנותaccess point)  )

קיים מגוון רחב של פתרונות איכותיים של יצרנים מובילים, המספקים מגוון דגמים בתצורות שונות, כולל עוצמת קליטה ושידור בהתאם ל"תא השטח" הנדרש לכיסוי מיטבי. יש הבדל מהותי בין חיבור מספר אנטנות Wi-Fi בשטח משרדים סטנדרטי לבין פריסת אנטנות במרכז לוגיסטי הכולל מידוף גבוה החוסם את אותות השידור והקליטה.

תכנון פריסת האנטנות באתר באופן מיטבי

פריסה של אנטנות במשרד בקומה ממוצעת של 1,200 מ"ר אינה לפי "כללי אצבע" או הערכה. נדרש תכנון מדויק אשר מתבצע באמצעות תוכנה אשר "לומדת" את תא השטח הנדרש על פי תוכניות ומספקת מידע אודות מספר האנטנות האופטימלי הנדרש. חשוב לבחון את סביבת הקומה ויעודה: משרדים / Open Spaces  / אולם הרצאות / שטחים מעורבים וכדומה, זאת על מנת להבטיח הקצאה נכונה לכמות האנשים וההתקנים הנדרשים.

כיצד לבחור את הציוד הנכון 

על מנת לבחור את המוצרים הנכונים לארגון, יש להתייעץ עם מומחה חיצוני בלתי  תלוי אשר יבצע סקר מקצועי של הצרכים ויספק מסמך המלצות כולל הערכת עלויות של הפרויקט ללקוח.

קווי תקשורת לאינטרנט

ספקיות התקשורת – בזק, הוט, סלקום, פרטנר וחברות נוספות, מספקות תשתיות  תמסורת, כולל יציאה לאינטרנט בחבילה אחת (תשתית + ספק) ברוחבי פס של עשרות, מאות מגה ואפילו גי'גה (1,000 מגה) לטובת גלישה באינטרנט. מומלץ להזמין שירותי תשתית וספק אינטנרט נוספים לטובת יתירות.

בשירותי אינטרנט המבוססים על רוחב פס גדול של מאות מגה, מומלץ להפעיל שירות Qos  (Quality of Service) על מנת להבטיח רוחב פס מתאים לטובת הפעלת יישומים אירגוניים חשובים.

אבטחת מידע

שירותי אינטרנט בקצבים גבוהים של 200, 300 או 500 מגה יקרים מאוד והארגון חייב לוודא שהגלישה תתבצע רק למטרות מוגדרות.

גיימרים או האקרים יכולים לבדוק בקלות מכל טלפון סלולרי, מחשב או טאבלט שמתחבר לרשת האלחוטית של הארגון, מהו רוחב הפס שהארגון רכש ולנצל את רוחב הפס לטובת שימושים אסורים במגוון גדול של מטרות לא עסקיות: הורדת סרטים/קישור לאתרי הימורים, שימוש ברוחב הפס לטובת תקיפת אתרים חיצוניים/בנקים וכדומה.

יש להתייעץ עם מומחה אבטחת מידע לגבי סוג הFirewall – המתאים לארגון וזאת בהתחשב במספר פרמטרים שיספקו מידע על הדגם המתאים ללקוח והגדרות אבטחת המידע שנדרש ליישם.

תוכנת ניהול

על מנת לנטר את הרשת מומלץ מאוד להתקין תוכנת ניהול המאפשרת קבלת נתוני אמת בכל זמן נתון על כמות המכשירים המחוברים בחלוקה לאזורים וניצולת רוחב הפס. כמו כן, ניתן לקבל מידע אודות מכשירים המחוברים ומהם האתרים שהם מחוברים אליהם. המערכת יודעות לזהות את מספר ה- ID של הטלפון הסלולרי ולתת מידע אם בעל המכשיר נמצא באיזור שאסור לו לשהות בו ביום העבודה, סוף יום העבודה, סופי שבוע וכדומה.

תמיכה ושירות

רשת אלחוטית מהירה ואיכותית דורשת תמיכה ושירות מקצועי עבור ניהול הרשת והציוד. חשוב לזכור כי הציוד כולל אחריות ל- 3 שנים כולל שדרוגים ותמיכה במודל של NDB (Next business day). ניתן לספק שירות במודל  24/7/4 כך שאספקת שירות ותמיכה כמו גם החלפת ציוד תקול תתבצע בפרק זמן של עד 4 שעות.

לסיכום

החלטה על הקמת רשת תקשורת אלחוטית יש לבצע תמיד לאחר התייעצות והגדרת צרכים ברורה על מנת להימנע מהוצאות גבוהות מיותרות ותכנון לא יעיל שייאלץ את הארגון לבצע התאמות בעלות גבוהה בהמשך.

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG