פרשת התאונה של אובר לא מפסיקה לרדת מהכותרות, והפעם תורה של מובילאי (כיום חלק אינטגרלי מאינטל) לספק מספר תובנות

הסרטון מכיל את רגע ההתנגשות ועלול להיות קשה לצפייה

בפוסט שפורסם באתר החדשות של אינטל, פרופ' אמנון שעשוע (המשמש כסגן נשיא בכיר באינטל) כותב כי זוהי הזדמנות לנסות ולהפיק אבחנות לגבי הבטיחות של המכונות האוטונומיות, במיוחד כאשר הציבור מצפה מרכבים אוטונומיים לעמוד בסטנדרט גבוה יותר מנהגים אנושיים. 

לפי פרופ' שעשוע, הסרטון שפורסם על ידי המשטרה (ומכיל תמונות קשות) מוכיח שגם בניית מערכות מתקדמות לתמיכה בנהיגה ( advanced driver assistance systems – ADAS )  שאחראיות בין היתר על בלימת חירום ומניעת סטייה מהנתיב יכולה להיות מאתגרת. הטכנולוגיה הזו, שמוטמעת בתוך כל רכב אוטונומי היא זו שמצילה את חיי הנוסעים ברכב והיא הוכיחה את עצמה במהלך מיליארדי קילומטרים של נסיעה.

באמצעות ניתוח של הסרטון שהופץ, גם באיכותו הנמוכה יחסית (לא מדובר בפיד שצולם ישירות על ידי המערכת של אובר), המערכת של מובילי מסוגלת לזהות את הרצברג שנהרגה בתאונה ואת האופניים שלה, כמו גם את "השטח החופשי" בינה לבין כלי הרכב. מכיוון שהתמונות המסומנות מציגות את המצב כשנייה לפני התאונה, קל להסיק (גם אם הדבר לא כתוב במפורש בפוסט) שלא היה ניתן למנוע את  התאונה בשל ההתפרצות הפתאומית של הרצברג לכביש.

שעשוע מוסיף כי היום אנחנו אמנם מתרשמים מאוד מיכולת הזיהוי של אובייקטים (חשבו על התיוג בפייסבוק) ואינטליגנציה מלאכותית שאמורה לדמות רשתות עמוקות של נוירונים, אבל בפועל זו עדיין משימה מורכבת לבנות מערכות עם רמת דיוק גבוהה שיכולה לקבל החלטות גם במצבי קיצון. 

שעשוע גם מתייחס לשקיפות של החברות בתחום. אמנם "הבטיחות היא הדבר החשוב ביותר", אבל המודלים המתמטיים, כמו אלו שפיתחה מובילאיי, חייבים להתייחס גם לשיפוט האנושי והגדרות כמו "מצב מסוכן" או "תגובה הולמת".

הדבר החשוב השלישי לפי שעשוע הוא שהמערכת חייבת להיות מגובה על ידי מספר אמצעי קלט שפועלים בנפרד על מנת ליצור מצב של יתירות (redundancy). לדוגמה, שילוב בין מצלמה, רדאר ולידר (Lidar – מדידת מרחק על ידי קרן ליזר). מבחינה טכנית, קל יותר לשלב ביניהן, אבל הדבר מוריד את רמת הבטיחות.

שעשוע מסיים בכך שתאונות כמו התאונה המצערת הנ"ל עשויות לפגוע באמון (השברירי גם כך) של הציבור בטכנולוגיה ולעודד רגולציה חזקה מדי אשר תמוסס את העבודה החשובה שכבר נעשתה. לשם כך, חייבים לדון ביצירת מסגרת אשר תדאג לבטיחות בתחום, ושעשוע קורא לחברות הטכנולוגיה, רגולטורים וגורמים רלוונטיים נוספים לבנות אותה ביחד על מנת לדאוג לנושאים החשובים הללו.  

תמונה- אינטל
Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG