שנת 2017 היתה שנה משמעותית עבור המכונית או ה'דרך' האוטונומית. סיכום של העיתון The National מאבו דאבי

ראש מחלקת השיווק של מרצדס בנץ במזרח התיכון (למעשה רוב מדינות ערב למעט ישראל), לנרט מולר-טאוט מסר לעיתון: "אנחנו בעידן חסר תקדים בתעשיית הרכב בו אנחנו מבצעים חשיבה מחדש שמשנה את האופן הבסיסי בו אנחנו מגדירים את המכונית: מהי מכונית, מה היא יכולה לעשות ולאילו מטרות אנחנו יכולים להשתמש בה. המיקוד כבר לא אך ורק על הרכב כמוצר, אלא גם על שירותים נלווים שמשפרים והופכים את כל צורת הניידות לקלה יותר".

למרות זאת, הוא מדגיש שרוב חברות הרכב מפריזות בתיאור היכולות של כלי הרכב שלהן ולא תמיד מגלות את כל האמת על הרגולציה הנוכחית.

https://www.youtube.com/watch?v=t9uEPnGI6zA

מהובר בורד למכונית מעופפת

רק על מנת לסבר את האוזן בנוגע לפיתוחים המהפכניים שנעשים בתחום בעת האחרונה, דובאי הכריזה בתחילת השנה שכבר בקיץ מכוניות יעופפו מעל לעיר הבירה ממש כמו בבלייד ראנר, אם כי הטענה הזו כנראה הייתה מעט אופטימית מדי ויעברו לפחות עוד שנתיים עד שהיא תהפוך לריאליסטית. למרות זאת, העיתון דיווח שכבר בפברואר רשות הכבישים והתחבורה במדינה ערכה מבחנים ראשונים ביחד עם Ehang הסינית בכלי רכב אוטומטים אוויריים, ובחודש יולי הרשות פתחה בתהליכים ראשוניים להסדרת הנסיעה בהם והציגה מוצר סופי ולא רק מודל אבטיפוס.

מגוגל ועד ג'נרל מוטורס

גם על הקרקע חלו לא מעט התפתחויות, ומגמה נוספת שהחלה להתחזק היא השימוש ביותר כלי רכב חשמליים כאשר חברות כמו ג'נרל מוטורס התחייבו להציג צי שלם של כלי רכב כאלו כבר ב-2023.

מרצדס בנץ עצמה פיתחה מודל של מכונית עתידנית בשם F-015 שכוללת בתוכה מעין סלון בו היושבים יכולים לדבר זה עם זה פנים מול פנים כאילו היו בתוך לימוזינה. החברה מתכננת להפוך את המודל למעין מונית אוטונומית שתשוטט ברחובות דובאי על בסיס מיפוי תלת ממדי של העיר בשילוב עם אינטליגנציה מלאכותית וחיישנים מתקדמים שיאפשרו לנווט גם באזורים עירוניים ולא רק בכבישים מהירים ופתוחים. (משהו שטכנולוגית ה-GPS הקיימת אינה מספיק מדויקת בעבורו).

מדינות כמו צרפת ואנגליה אף הלכו צעד אחד קדימה והכריזו שעד 2040 יאסרו את השימוש בבנזין ודיזל. למעשה, אנגליה כבר מתכוונת לעגן בחוק את החנייה והנהיגה ה'אוטונומית' עד 2021.

החדשות הטובות עבור הנהגים המושבעים הן שכנראה גם כאשר מכוניות אוטונומיות תהפוכנה לסטנדרט, עדיין יהיה אפשר לנהוג באופן 'ידני' בצורה הטובה והמוכרת, אך רבים יבחרו באופציה האוטונומית דווקא בשעות העומס ובפקקים על מנת להקים משרד או חדר מגורים נייד בו יוכלו לפנות זמן לדברים אחרים (תופעה שכבר הפכה לנפוצה בפקקים הענקיים בחלק ממדינות ארה"ב).

חסכון בדלק ומנוחה לנהגים מקצועיים

עוד פיתוח מעניין של חברת בוש (Bosch) היא טכנולוגיה שמאפשרת ליצור מעין צי רכב וירטואלי שבו כל המשאיות מחוברות אחת לשנייה, כאשר המשאית המובילה מכתיבה את הבלימה, התאוצה ואפילו את הפניות. הטכנולוגיה תוכל להביא לחיסכון של עד עשרה אחוזים בדלק, וכאשר מדובר בחברות הובלה גדולות, מדובר בחיסכון משמעותי.

האתגרים הם לא רק טכנולוגים

מולר טאוט הדגיש בריאיון נקודה מעניינת נוספת; המכשול העיקרי העומד בפני תעשיית הרכב הוא לא בהכרח טכנולוגי, אלא נעוץ גם בשינוי המנטלי שהצרכנים צריכים לעבור וכמובן בתשתיות הקיימות. למשל, לא כל הצרכנים הפוטנציאלים ירגישו שהמכוניות האוטונומיות מספיק נוחות ונגישות. לדעתו יצירת סביבה ידידותית ופיתוח התשתיות יחייבו מאמץ משותף של התעשייה עם מחזיקי המניות העיקריים וכרגע אין למעשה שום מדינה שמוכנה לחלוטין לעתיד זה.

ומה בארץ?

לא בטוח שבארץ נראה בקרוב מכוניות אוטונומיות, אולם הרכישה של מובילאיי על ידי אינטל ללא ספק הציתה את דמיונם של רבים. באמצעות רכישה זו, מעוניינת אינטל להשיג יתרון תחרותי על המתחרה NVIDIA, שנכנסה לשוק לא מזמן לאחר ששלטה שנים רבות בשוק העיבוד הגרפי (GPU). לפי מנכ"ל אינטל, השבב של החברה יעיל פי 2.4 מזה של NVIDIA. מדובר בשבב "דור 5" שמאפשר למכוניות לנהוג באופן אוטומטי לחלוטין גם במצבי חרום. לדבריו, מכוניות שמשתמשות בשבב הנ"ל יוכלו לעלות על הכביש כבר ב-2020.

Share.

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG