במסגרת סדרת מאמרים שמנגישים מונחים מקצועיים לקהל הרחב מציגה AVmaster מונח נוסף  בסדרה: AR – מציאות רבודה

מבאז למציאות. המציאות הרבודה משתלבת יותר בחיי היום-יום, והופכת ישימה בכל מקום. מה מסתתר מאחורי המונח? במאמר שלפניכם

מהי מציאות רבודה?
הוספת שכבת מידע שמגולמת באמצעות וידיאו או באמצעות עצמים הנראים דרך עין העדשה, לדוגמה; טלפון חכם.
תיאור המושג יכול להידמות למצב שבו אנו משקיפים דרך חלון על רחוב, ולעצמים הקיימים מתווספים עצמים אינטראקטיביים או נקודות מידע. הווידיאו או התמונות מופעלים בזמן תרחיש מסוים, למשל זיהוי של מבנה או סימן מים (Watermark). ישנם יישומים שבהם המציאות הרבודה מושתלת על גבי מסך המשתמש ללא קשר לסביבה, כדוגמת המשחק Pokemon Go. יתרון המציאות הרבודה היא הוספת פרטי מידע חיוניים וחשובים למשתמש על סביבתו הקרובה. דוגמאות שימושיות לכך יכולות להיות הכוונה בזמן נהיגה, איתור אתרים חשובים למטייל ואפילו זיהוי מוצרים בזמן קניות.

שיחה ברובד אחר – AR, המציאות הרבודה

קצת היסטוריה

מציאות רבודה החלה את דרכה בשנת 1968 כאמצעי עזר להצגת שרטוטי חיווט שונים, ופיתוח נוסף נעשה גם בשנת 1974 בשילוב מקרנים ומצלמות ווידיאו ליצירת סביבות אינטראקטיביות. אולם שמה – Augmented Reality, ניתן לה רק בשנת 1990 על ידי חוקר מחברת בואינג בשם טום קאודל (Tom Caudell).

איך זה עובד?

אפליקציות מציאות רבודה תלויות בסמארטפון או בטאבלט שיש להם מצלמה תקינה וחיבור לרשת אלחוטית על מנת לתפקד כראוי.

יוצרי התוכן ה"רבוד" ממקדים את פעילותם סביב אתר או סביב יישום, כאשר התוכן מועלה לאתר שזמין למפעילי האפליקציה, שעבורה פותח התוכן. לדוגמה, מוזיאון אומנויות מציע תוכן שמרחיב את הידע של המבקרים באופן אינטראקטיבי. כאשר מזוהה במצלמת הסמארטפון של המבקר יצירת אומנות שעבורה פותח תוכן מיוחד, ישודר התוכן ויוזרם לטלפון של המבקר באמצעות אפליקציה ורשת האינטרנט של המוזיאון.

במקרים שבהם מעוניין המשתמש לנווט ברחובות, למצוא כתובת ספציפית או מקום בילוי חדש הוא יידרש לחיבור רציף לאינטרנט ול-GPS (זיהוי מיקום לווייני) על מנת לנווט באופן מדויק. טיול ברחובות עיר במדינה זרה יכול להפוך קל, פשוט ואף מהנה עם אפליקציית ה-AR המתאימה. אפשר לשלב מדריך וירטואלי אשר יספק מידע קולי וחזותי על המקום אליו מעוניינים להגיע, ויסביר כיצד להגיע לשם בקלות.

עוד שימושים בטכנולוגית ה-AR מגיעים מעולם הפרסום. שלטי חוצות מציעים לעיתים הורדת אפליקציה וסריקת מודעות שיוצרת חוויה ייחודית לצופה. בזמן יציאת הסרט "גנוב על הירח" נעשה שימוש ב-AR על ידי הטמעת "סימן מים" על גבי גלויות הסרט. התוצאה ניתנת לצפייה בסרטון המצורף.

נקודה למחשבה

הטכנולוגיה מאפשרת יישומים רבים למציאות רבודה החל מעולם הפרסום, מוזיאונים, מרכזי מבקרים ואף שימושים מבצעיים כדוגמת סימולטורים. המשקל הגדול מונח על כתפיהם של יוצרי תוכן למציאות הרבודה, בלעדיהם – העולם הרבוד יהיה הרבה פחות מעניין.

Share.

תגובה אחת

  1. Pingback: פרויקט הנגשת מידע לקהל הקוראים | Comeet

Leave A Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

מתכננים לשנות אווירה?

קבלו חמישה טיפים מהאדריכלית המובילה שירלי זמיר

הכירו את המקרן החדש מבית

LG