איציק נקש נכנס לעולם המקרנים בזמנים שטכנולוגיית הצבע הופקה משלוש מנורות שהשיגו רזולוציה נמוכה, ואופטימיזציית תמונה שדרשה שעות של כיוונים. עולם המקרנים מאז ועד היום, מפיו של האיש שהולך יד ביד עם התפתחות הענף
"סביב 1985, כשנכנסתי לתחום המקרנים, הם נדרשו רק למקומות כמו בתי קולנוע, אודיטוריומים גדולים או חברות השכרה", כך תיאר איציק נקש, שכף רגלו דרכה לראשונה בתחום לפני כ 33 שנה וכיום הוא מנהל מכירות בחטיבת המקרנים של חברת AVCOM.
באותה שנה עשה איציק את צעדיו הראשונים בחברת טכנו-ראלקו, יבואנית שהתמקדה בתחום שהיה מבוקש אז למדי; מכירת מכונות צילום עם פוקוס עיקרי על המותג Sanyo. ארבע שנים לאחר מכן זכתה החברה להרחיב את פעילותה ולייבא גם את מוצרי חברת Sharp, תוספת שהייתה למעשה דריסת הרגל הראשונה של החברה בתחום שעמד לפני פריצת דרך בעולם המולטימדיה, כאשר Sharp הוציאה לשוק בשנת 1989 מקרן שיוצר בטכנולוגיה חדשנית ומתקדמת וקיבל את השם המרשים- 'חד קרן'.
"הכניסה 'חד קרן' לשוק, הביאה לשינוי משמעותי מסיבות רבות", מסביר נקש. "נתחיל בזה שכל המקרנים עד ל'חד קרן' שקלו מעל 50 קילו ומחירם היה גבוה מאוד. משקל המקרנים באותה תקופה צמצם כמובן את יכולת הניידות שלהם ממקום למקום, אבל זו לא הייתה הסיבה היחידה. הטכנולוגיה של המקרנים עד לאותו פיתוח, הייתה RGB- שלושת המנורות המפורסמות. מי שבלטה אז בתחום הייתה חברת 'ברקו' וזאת הסיבה אגב שבהתחלה מקרן היה מזוהה עם השם ברקו".
אז איך זה עבד?
נקש: "כדי להקרין תמונה, שבאותם ימים נחשבה לאיכותית, היה צריך לכוון את המנורות ולסנכרן אותן בדיוק מירבי. זו הסיבה הנוספת שלא הזיזו את המקרן, כיוון שעד שהגיעו לחדות הרצויה לא רצו לקלקל. כיוון המנורות יכול היה להימשך מספר שעות".
'חד קרן' נכנס לשוק ומשנה את התמונה
נקש הסביר בקווים כלליים את הפיתוח שחולל שינוי בעולם המולטימדיה: " SHARP עשתה שימוש בטכנולוגיית LCD ופיתוח המקרן החדש ייתר את הצורך בסט-אפ המתיש מכיוון שהצבעים הגיעו ממקור אחד. זו היתה אבן דרך אשר פישטה לחלוטין את תפעול המקרנים, והפכה אותם למוצרים נגישים וקלים יותר."
חברת סיניות 'שוברות' את השוק
SHARP חלשה על תחום המקרנים עם 'חד קרן', אבל לא לאורך זמן. יצרנים סינים החלו לייצר מוצרים באיכויות נמוכות יותר והיוו אלטרנטיבה לקהל רחב של קונים שהחל לגלות עניין בפתרונות ההקרנה.
נקש: "פתרונות טכנולוגיים חדשניים והוזלת מחירים, הפכו את המקרנים לזמינים ולקוחות התחילו להצטייד. היום אין מוסד שאין לו מקרן אחד לפחות. כמעט בכל כיתה או חדר ישיבות יש מקרן שהפך למוצר המוני יותר שעלותו מתחילה אפילו ב 1,500 ₪. אלה דברים שלא היו קיימים בעבר."
עיקרי השינוי בתחום
נקש: "אפשר לחלק את עיקרי השינוי למספר מימדים. הרזולוציה למשל עברה שינוי עצום. בעוד שבתחילת הדרך הרזולוציות המקסימליות היו 480×600 והתפתחו ל- 1280×800, HD ואחר כך ל- full HD, הרי שהיום יש כבר 4K ואף יותר גבוהות בהמשך. אלה רזולוציות שהעין האנושית כבר תתקשה להבדיל ביניהן. גם פרמטר ה- Ansi lumens (עוצמת הארה) הלך והשתכלל; המקרנים הראשונים היו 300 Ansi lumens והיום יש מקרנים של 50 אלף Ansi lumens, מדובר בהבדל עצום. הטכנולוגיה התפתחה מאוד ואנחנו בתחילתו של עידן מעבר מהמנורות לטכנולוגיית לייזר. גם במכשירים שעשו שימוש במנורות חל שינוי מהותי. בעבר המנורות היו יקרות ואורך חייהן עמד על כ- 2000 שעות, כאשר האיכות פחתה עם הזמן, המשמעות היא שלא כל ה 2000 שעות היו באיכות מלאה. המצב היה ריווחי מאוד לספקיות השירות אבל ללקוחות רבים היה לא כלכלי. בשנים האחרונות עם פיתוח רכיבים איכותיים, המנורות מחזיקות הרבה יותר שעות ומחירן הופך להיות נוח יותר.
לדעתי מנורת המקרן הקונבנציונאלית, שעדיין נמצאת בשימוש, תלך ותיעלם בהדרגה. היא אומנם אחראית לשינוי מהותי בתחום אולם הנטייה שלה להתחמם, מהווה אתגר אשר דורש קירור קבוע של המקרנים וכמובן גודל המקרנים המיוצרים היום, אשר מאפשרים ניידות פשוטה וקלה בעקבות מזעור רכיבים אלקטרוניים אשר איפשר הכנסת הרבה יותר זיכרון וכוח עיבוד במוצרים קטנים בהרבה.
שינוי נוסף שהייתי מציין הוא חווית המשתמש. אם בעבר היה צורך בחלל אשר ניתן להחשכה מוחלטת, הרי שהיום אפשר לקבל תמונה חדה בחדר מואר."
מגמות בתחום המקרנים
"אפשר לומר שעולם המקרנים הולך לכיוון של שיפור הפרמטרים באופן קבוע; רזולוצייה גבוהה יותר, אורך חיים ארוך יותר ועוצמת הארה שתמשיך להשתפר. שימוש בטכנולוגיית הלייזר שמחליפה את המנורה ייעשה המוני הרבה יותר בדומה לחדירת כל טכנולוגיה חדשה. חברת SONY הייתה הראשונה שיצאה עם מקרני הלייזר בשנת 2014 והיא ממובילות השוק כיום. היתרון של הלייזר הוא אורך החיים שמגיע לכ 20 אלף שעות.
שינוי נוסף שגם הוא כבר מתרחש, הוא יעוד השימוש במקרנים. למשל שימוש במקרנים למיצגי וידיאו מפינג. מדובר בהקרנת תוכן על טקסטורות של מבנים. זה עובד מצוין בשני פרויקטים שבהם חברת AVCOM הייתה מעורבת. אחד מהם הוא קלאב הוטל אילת בו עשינו מפינג באמצעות ארבעה מקרנים גדולים של 'קריסטי' בעלי עוצמת הארה של 25 אלף Ansi lumens כל אחד, לצד מקרנים אשר מייצרים מופע מים באמצעות הקרנה לתוך הבריכה. גם במוזיאון "ידידי ציון" בירושלים מוצג מידי ערב מייצג ממקרנים של 'קריסטי'. הפיתוח של המפינג הולך לכיוון של מיצגים בתלת-ממד.
איציק נקש- מסלול מקצועי
כאמור החל איציק את דרכו בחברת טכנו-ראלקו, כשהתפנית בעולם המקרנים הצמיחה בתוך החברה חטיבה של מוצרי אלקטרוניקה ובהם המקרנים, תחום שהלך והתפתח בצורה הדרגתית ובהתאם לביקוש בשוק. בשנת 2003 כשטכנו-ראלקו התפצלה, עברה חטיבת האלקטרוניקה לניהול של אחד השותפים וקיבלה את השם ארקו-ויז'ואל. נקש נכנס לתפקיד סמנכ"ל החברה ובשנת 2014 נרכשה החברה על ידי חברת AVCOM. לאורך 33 שנים של שינוי, עמד נקש בראש תחום המקרנים, ליווה את תהליך ההתפתחות וצבר שפע של ניסיון וידע בתחום. יש המכנים אותו 'דוקטור למקרנים' ואחרים מצמידים לו את הכינוי 'ההיסטוריון של המקרנים'.
ליאת בן עטייה שבתאי, Presale Engineer בחברת AVCOM: "לאיציק יש ידע וניסיון עצומים בתחום ואין שני לו בארץ. לאורך השנים הוא למד את התחום לעומק, הוא יודע הכול על כל מקרן ומקרן, ישן וחדש מכל טכנולוגיה וכל יצרן. אמנם בטייטל שלו הוא מנהל מכירות, אבל בפועל הוא עושה הרבה מעבר לכך. הוא מלווה את תהליך המכירה מהשלבים המקדימים של הפרה-סייל, יודע לתכנן ולהתאים במדויק את המוצר הנכון לכל לקוח, לתרגם מפרטים טכניים וכמובן ללוות את הלקוח אחרי המכירה ולייצר אצלו ביטחון בהפעלה ובתחזוקה השוטפת של המקרנים. מעל לכל זה ראוי לציין את המחויבות והאכפתיות מעוררי ההשראה של איציק במתן השירות המקצועי והאישי בכל שעה."
התוספת של חטיבת המולטימדיה, אשר כוללת בתוכה את תחום המקרנים, הרחיבה את תחומי הפעילות של AVCOM וכיום יש בחברה שלוש חטיבות גדולות ומובילות: ברודקאסט, סקיוריטי ומולטימדיה. בתחום המקרנים משווקת AVCOM ארסנל רחב של מוצרים מארבעה מותגים מובילים- SONY, CHRISTIE, NEC, INFOCUS.
ליאת: "ל- AVCOM יש כיום את היכולת להציג ליין שלם מיצרנים שונים, מה שמאפשר לנו להתאים פתרונות במדויק לכל חלל או ייעוד. אנחנו לא מוגבלים בטכנולוגיה אחת של יצרן זה או אחר, אלא מתאימים את הפתרון כמו חליפה ללקוח וזהו יתרון עצום של AVCOM".
חשוב לציין שבחברת AVCOM השירות (באמת) מעל הכל והיא מעסיקה מחלקת שירות לקוחות גדולה ואיכותית כולל מעבדה IN HOUSE שנותנת שקט תעשייתי ללקוחות.
האיזורים בהם פועלת AVCOM בתחום המקרנים
נקש:" CHRISTIE ו- SONY הן שתי יצרניות המקרנים המובילות מבחינת איכות המוצרים. CHRISTIE מתמחה בעיקר במקרני ענק באיכויות גבוהות שנועדו לבתי קולנוע ולאירועים. היא מייצרת מקרנים גדולים של 30 אלף Ansi lumens בעלי רזולוציה גבוהה ובטכנולוגיית לייזר. לעומת זאת לSONY יש מוצרים ברמה גבוהה מאוד לצד 'ליינים' פשוטים יותר."
בן עטייה: "האסטרטגיה של AVCOM היא לכוון לHigh End Solutions בכל המחלקות. אנחנו לא מוכרים מוצרים נחותים, אלא מעוניינים לספק מוצרים ברמה גבוהה אשר תואמים את רמת השירות שלנו".
מנכ"ל חברת AVCOM, ארז פז, ציין בריאיון ל AVmaster שהחברה צועדת לקראת שינוי – מחברה שמוכרת מוצרים לחברה שמוכרת פתרונות. איך זה בא בהלימה למה שקורה בתחום המקרנים?
נקש: "בעולם המקרנים אנחנו עובדים עם חברות אינטגרציה אשר מספקות את הפתרונות המלאים. אנחנו לא מתחרים בלקוחות שלנו כיוון שדרכם ואיתם אנחנו מגיעים לפרויקטים משותפים. הקשר עם האינטגרטורים קרוב מאוד, הם שואלים ומתייעצים איתנו בכל פרויקט ומקבלים את מלוא המענה בשקיפות מלאה. AVCOM היא בית של מוצרים ופתרונות, בעלת קילומטראג' של ניסיון וידע שנצבר אצל אנשים אשר עובדים בה שנים רבות."