קרדיט לערוץ - Tom Arbuthnot
מהפיכה של ממש או סוס טרויאני? תלוי את מי שואלים…
מיקרוסופט ידועה בעיקר בזכות מערכת ההפעלה חלונות. בתחילת העשור הקודם היא ניסתה ליצור קו של טלפונים חכמים משלה עם גרסה ממוזערת של Windows, אבל לא בהצלחה מרובה…
עבר עשור ומיקרוסופט מצאה את עצמה בליבו של עולם הקולבורציה בזכות Microsoft Teams. וכשיש לך מוצר מנצח שאמור להוביל את השוק, אתה לא יכול להתעלם ממערכות הפעלה מודרניות, ובראשן אנדרואיד.
אם בעולם הטלפונים החכמים ההבדלים בין החברות השונות מסתכמים בעיקר בממשק ולמרבית הטלפונים יש יכולת להפעיל את אותן האפליקציות, בשוק הקונפרנס ההתאמה האישית של כל גרסת אנדרואיד יכולה לשנות לחלוטין את האופן בו מכשיר כמו קונפרנס בר פועל.
כמו כן, לא כל מכשיר חייב בהכרח להשתמש בגרסת הבסיס המתקדמת ביותר של אנדרואיד כדי לפעול היטב. לדוגמה, יש מכשירים שיוצאים לשוק עם גרסה ישנה יחסית כמו אנדרואיד 12 ורק לאחר מכן מקבלים עדכונים לגרסאות חדשות יותר (אם בכלל).
חוסר התאימות הזו יכולה להיות בעיה לא פשוטה עבור אפליקציית Microsoft Teams Rooms on Android, לא רק כאשר מכשירי קולבורציה ייעודים מנסים "לדבר" אחד עם השני, אלא גם כאשר הם מנסים לדבר עם Microsoft Teams עבור חלונות.
הפתרון של מיקרוסופט מגיע בדמות MDEP (Microsoft’s Device Ecosystem Platform), שהיא גרסה מותאמת אישית של אנדרואיד על קושחה (Firmware) משלה. המשמעות היא שכל יצרנית מכשירים (OEM) שרוצה לאמץ את התקן הזה, חייבת לוותר על הגרסה שלה לטובת הגרסה האחידה של MDEP.
MDEP: יתרונות מול חסרונות
עצמאות לעומת תלות: מיקרוסופט אומנם תציע עדכוני אבטחה ופיצ'רים חדשים באופן אחיד לכל היצרניות האחרות, אבל יצרנים רבים השקיעו משאבים רבים בגרסאות ייעודיות דווקא כדי להציע תכונות שאין למתחרים או על מנת ליצור אקו-סיסטמות משלהם.
מעבר לכך, סביר להניח שחלק נכבד מהן לא רוצות להיות תלויות לחלוטין במיקרוסופט גם אם מדובר באחת ממובילות השוק. מבחינתן מדובר בהכנסה של סוס טרויאני שעלול להתנקם בהם. חשבו למשל מה ייקרה אם מיקרוסופט תחליט יום אחד להעלות את העמלה שהיא גובה על השימוש ב-MDEP.
במקרה הזה גם מספר אחוזים בודדים יכול להקפיץ את עלויות הייצור, ולחברות רבות לא תהיה ברירה, אלא להשלים עם גזרת הגורל.
עלויות פיתוח: לכאורה עלויות הפיתוח אמורות להצטמצם באופן דרסטי, אך כפי שהסברנו, בסופו של דבר הפיתוחים הייעודים אמורים לפתות את קהלי היעד הרלוונטיים בדמות תכונות יוצאות דופן שיגדילו את המכירות או מכירת באנדלים שונים.
ניתן גם להעריך שהפסקת הפיתוח באופן מהיר יחסית תוביל לפיטורים של עובדים רבים, וזה אף פעם לא דבר נעים.
מנגד, בהחלט יש חברות קטנות או כאלו שנכנסו לא מזמן לשוק שעבורן MDEP יכול להיות פתרון מצוין. אנחנו מדברים על חברות כמו Barco, Jabra ו-Yealink שחלקן לא הציעו עד היום פתרונות קונפרנס מלאים. ברקו לדוגמה כבר אימצה את MDEP עבור פלטפורמת ה-ClickShare שלה.
חברות כגון אלו יכולות ליהנות מתכונות מתקדמות יחסית כמו למשל CO-Pilot, סביבת ה-AI של מיקרוסופט שמתבססת בעצמה על ChatGPT.
תחרות מצד פלטפורמות תוכנה אחרות: מרבית היצרניות בשוק מציגות תאימות הן לזום והן למיקרוסופט Teams. מספיק שזום לא תרצה לשתף פעולה עם MDEP "ובטעות" תיצור מצב של אי תאימות ברמה כזו או אחרת כדי להכניס את חברות רבות למצב בעייתי.
לצד זאת חשוב להדגיש שעל פי מיקרוסופט (בערך 10 דקות לתוך הסרטון) אין קשר ישיר בין צוות הפיתוח Microsoft Teams Rooms לבין הפיתוח של MDEP, ו-MDEP אמורה להפוך את השימוש במגוון רחב של אפליקציות לנוח יותר.
פחות כאב ראש לצוות ה-IT: מכיוון שבעולם הקונפרנס ההבדל בין המכשירים השונים הוא גדול יחסית גם אם רובם מסתמכים על אותה ליבת אנדרואיד בסיסית, עבור אנשי ה-IT פלטפורמה אחידה יכולה עשויה בגדר חלום רטוב שמתגשם.
מה כל זה אומר לגבינו?
אם תשאלו אותנו באופן אישי, מכל הסקירות שאנחנו מעלים כאן לאתר עולה באופן ברור למדי שהיצרנים השונים בדרך כלל מיישרים קו אחד עם השני. גם אם הם קוראים לפיצ'רים שלהם בשמות אחרים, בדרך כלל הם ממלאים פונקציות דומות. לדוגמה: Framing של מספר משתתפים, בידוד רעשים, תמלולים בזמן אמת, מעקב אחרי הדובר הנוכחי בחדר ועוד.
לכן, MDEP אומנם עשוי להיות פתרון יעיל כאשר מדובר בשילוב של מותגים שונים, אך חשוב לא פחות להסתכל על המוניטין של היצרן בו בחרתם בעצמכם או נתתם לאנשי ה-IT שלכם לבחור.
מעבר לכך, עולם הטכנולוגיה הוא עולם מהיר ותזזיתי, ולכן גם אם אתם מתכננים שדרוג משמעותי בתחום ה-AV, לא יזיק לשבת על הגדר עוד חצי שנה או אפילו שנה ולראות כיצד השוק יגיב ל-MDEP.
תמונה ראשית – chat GPT