"השוק הישראלי מסתגל בקלות לעבודה ההיברידית וזו עוד תרומה לשמירה על החוסן הלאומי. ראינו זאת בימי הקורונה ואנחנו רואים זאת עכשיו במלחמה"- שלושה נציגים מיצרנית, מפיצה וחברת אינטגרציה משתפים משלוש פרספקטיבות שונות ודומות, שיסייעו לכם לדייק את ההחלטה הבאה.
אין סקטור, על כל השחקניות, תהליכים ושגרות הקיימים בו, שאינו מאותגר מעידן ה'השינוי המתמיד' אליו אנחנו (רק) נכנסים. אינסוף האתגרים מיצרים ביקוש שוטף ומשתנה לפתרונות, שירותים ומוצרים. תעשיית המולטימדיה וה ProAV היא אחת הספקיות המובילות של המפתחות והכלים המסייעים להמשיך את המסע. כל מסע, כי המפתחות האלה אינם רק טכנולוגיה, הם גם הרבה אנרגיה ותקשורת בינאישית.
"מגמות? וואו יש המון!"
היתה התשובה של שרון שמר, SE ב Imagine, מפיצת פתרונות Crestron בישראל, על השאלה מהן המגמות ביישום והטמעת כלי הוידאו קונפרנס בארגונים הישראליים? מי מוביל, מי נשרך מאחור ומדוע?
"מגמה ותיקה יחסית שכבר קיימת מספר שנים היא המעבר מפתרונות Video Conference מבוססי תשתיות On -Premise, כלומר שרתים יעודיים באתרי הלקוח, לשירותי Collaboration מבוססי ענן. מי שהוביל את המהפכה הזו במקור היו העסקים הקטנים שלא יכלו להרשות לעצמם תשתיות מורכבות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת תחזוקה וכח אדם. החברות הגדולות, שכבר עשו השקעות גדולות בחומרה וכח אדם, התעכבו עוד קצת אבל גם הן הבינו שכדי להנות מהתקדמות הטכנולוגיה ומחדשנות בזמן אמת הן חייבות לצרוך את שירותי ה Collaboration שלהן כ SAAS כדוגמת Zoom או Teams".
"מי שנשרך מאחור אלו חברות עם אוריינטציה ביטחונית שפלטפורמה שיתופית (ענן) עלולה להרתיע אותן. אבל גם שם כבר כבר מתפתחת מודעות לכך שהן לא תוכלנה להישאר מאחור עוד זמן רב. למשתמשים שלהן נמאס לשמוע "אי אפשר", הם רוצים לשמוע איך כן אפשר. בשווקים אחרים בעולם, ספקיות שירותים מקימות סביבות ענן "פרטיות". יהיה מעניין לראות כיצד הנושא הזה יתקדם בישראל.
תופעה מעניינת היא המטוטלת שנעה בין פתרונות CUSTOM לבין פתרונות סטנדרד. בעבר חדרי וידאו קונפרנס התאפיינו במורכבות גבוהה, התאמה ספציפית לצרכים של כל חדר וחדר, ריבוי רכיבים שיצר מורכבות בתכנון, בהקמה ובתחזוקה.
בתחילת הקורונה המטוטלת הזו עברה בעוצמה רבה לצד השני. גופים חיפשו פתרונות סטנדרטיים, אחידים ופשוטים, שניתן יהיה לפרוש במהירות ולתחזק בפשטות. היום המטוטלת הזו מתחילה לחזור מכיוון שאנחנו מבינים שעם כל היתרונות של פתרונות סטנדרטיים, ישנם חללים שבהם הם פשוט לא נותנים מענה; חללים בפרופיל גבוה כמו חדרי בורד, קפיטריות, חללים מודולריים ועוד. בחללים הללו הפתרונות הסטנדרטיים נותנים מענה שמייצר חווית משתמש גרועה ותסכול.
במילים אחרות ישנם חללים מסוימים שצריכים פתרונות מתקדמים ומותאמים יותר לצרכים הספציפיים. יש Comeback לפתרונות ה-Custom ומי שמוביל את המגמה הזו הם ארגונים שמבינים את החשיבות של יצירת חוויה אופטימלית בחללים יעודיים".
חיים כהן, ארכיטקט וידאו ומולטימדיה בבינת תקשורת מחשבים, מביא את הזווית של ספקיות הענן שלדבריו ניצחו את פתרונות ה on prem: "כולנו זוכרים את העלייה המטאורית של ZOOM עם תחילת הקורונה כשהעולם כולו נעצר במפתיע, עלייה שהפכה אותה למובילת השוק, אבל עם היציאה מההלם נטלה Microsoft את השליטה בארגוני האנטרפרייז עם teams ואף הצליחה להעמיק את היישום בסקטור זה אחרי שנים של "אדישות" כלשהי. אנחנו רואים ש-ZOOM שחקנית דומיננטית בשוק הפיננסי; בנקים וחברות אשראי, ובחברות הזנק יחד עם Google meet השולטת במשרדי הממשלה.
שירות הענן היחיד אשר מגיע מבית יצרנית מוצרים והתקני קצה הוא ה- Webex של Cisco ויש לזה יתרונות רבים שהחומרה והתוכנה (ענן) מפותחים על ידי אותו גוף, מה שבוודאות מבטיח עבודת QA זמינה ורציפה יותר של CISCO. יתרון זה ממצב את הענן של Webex כבעל יכולות אבטחת מידע גבוהות, ניהול מרכזי ופשטות הפעלה, שכן כלל המרכיבים- החומרה, התוכנה ושירותי הענן, מפותחים ונבדקים על ידי אותם מהנדסים.
לאחרונה הכריזו Cisco & Microsoft על שיתוף פעולה בעקבותיו התקני הקצה של סיסקו כוללים יכולת עבודה בשני עננים בו זמנית; כ Native בפלטפורמת הענן Microsoft Teams כמערכת MTR ובו זמנית להתחבר לענן Webex".
"אנחנו מזהים שלוש מגמות עיקריות", אומר אוליבייה שיפמן, מנכ"ל חברת Naotech המפיצה ומשווקת מותגים מובילים בישראל כמו ZOOM, Nureva ו- DTEN. "הראשונה היא יצירת אקוסיסטם שלם שבו מספר כלים מתממשקים זה עם זה. אם פעם לקוחות הסתפקו ב-Zoom Meetings, היום הלקוחות נהנים מהאקוסיסטם כולו הכולל טלפוניה, וובינרים, צ'אט, כלי לזימונים (scheduler), כלים לצוותי המכירות והשירות לקוחות ועוד.
המגמה השניה קשורה לאתגרי העבודה מרחוק המצריכים גם פתרון חומרה ולא רק תוכנה. גם בעולם של ציוד קצה ניתן לראות מגמות ובראשן ההעדפה לציוד בשיטת "הכל באחד" ו-plug & play. שניהם יחד מבטיחים חיסכון משמעותי במשאבים לארגון.
מגמה שלישית וחשובה היא קצב התפתחות הטכנולוגיה והיא מייצרת אתגר של שמירה על פשטות. למשל פתרונות "הכל באחד" של חברת DTEN, שאנחנו נציגיה מאז 2019, מציעים שילוב של 3 מצלמות שמשדרות במקביל ממערכת אחת.
דוגמא נוספת היא העידן החולף שבו התקנה והטמעה של פתרונות אודיו ומיקרופונים בחדרי ישיבות הייתה מלאכה מורכבת וכיום, כנציגי Nureva המייצרת פתרונות אודיו, אנחנו עדים לפשטות בהתקנה ולביצועים הטכניים המעולים שניתן להשיג במינימום מאמץ".
יתרונות ואתגרים מקומיים או כיצד מתמודדים עם תרבות העבודה הישראלית?
חיים כהן: "אתגר מקומי ותיק הקשור למשתמשי הקצה הוא היכולת שלהם להתחבר בפשטות לשיחות וידאו מעננים שונים כאשר הארגון מגדיר חדרים בהם מוטמע ענן ספציפי כמדיניות או כמענה לשגרות עבודה מתקדמות הכוללות גם יכולות BYOD, מצב בו משתמש הקצה מגיע עם המחשב הביתי, הטלפון או הטאבלט ומנהל באמצעותם את משימותיו תוך כדי חיבור ליותר מענן אחד מכורח אילוצים שונים. בכדי שלא תיווצר תופעת הנקראת Shadow-It, בה המשתמש ימצא דרך להתחבר מהתקנים שונים על אף מגבלות מנהל/יחידת ה IT, על מנהלי ה- IT לשקול מתן גישה בטוחה גם לעננים אחרים ולעשות מאמץ להימנע מלחסום את משתמשי הארגון".
שיפמן: "אנחנו הישראלים Early Adopters הממהרים לאמץ טכנולוגיות חדשות. השוק הישראלי מסתגל בקלות לעבודה ההיברידית וזו עוד תרומה לשמירה על החוסן הלאומי. ראינו זאת בימי הקורונה ואנחנו רואים זאת עכשיו במלחמה".
כיצד המגמות המקומיות והעולמיות מעצבות את המוצרים והשירותים השונים?
שמר: "אם מדברים על מגמת המעבר לפתרונות מבוססי ענן לעומת פתרונות On-premise, חברת Crestron נותנת מענה לשני הצרכים. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה צמוד מאוד עם ספקיות השירותים המובילות Zoom ו Microsoft ובכך אנחנו מבטיחים שכל החידושים והיכולות שהן מוציאות באופן שוטף, יתמכו בצורה המיטבית בפתרונות החומרה היעודיים שלנו לסביבות הללו; גם במערכות חדרי ישיבות אבל גם בשירותים המשלימים שהן מציעות כדוגמת מסכי תזמון בכניסה לחדרים, מכשירים אישיים שפעם קראנו להם טלפונים אבל היום הם הרבה יותר מזה, ניהול עמדות עבודה מודולריות ועוד.
מצד שני Crestron ממשיכה לספק פתרונות במודל BYOD שנותנים מענה גם לסביבות On-Premise כמו חיבור ל Client המותקן על מחשב. הפתרונות הללו מהווים חלופת עלות תועלת למערכות הVC המסורתיות.
שיפמן: "כל העולם מדבר על AI ובצדק. לגישה של Zoom שגם אנחנו מאמינים בה יש שלושה מאפיינים. הראשון הוא Federated AI. מדובר בשיטה המשלבת בין כלי AI אין-האוס לבין כלים חיצוניים כמו מטא, Anthropic ו-Open AI מה שמעניק תוצאות איכותיות במיוחד.
מאפיין נוסף הוא אחריות; Zoom מתחייבת לא לעשות שימוש במידע הנאסף אצלה (תוכן הווידאו, האודיו, הצ'אט, מסמכים מצורפים וכדומה) ומספקת אפשרויות אבטחה העוסקות בכלי AI לשיקולם של האדמינים בארגון.
המאפיין האחרון במשולש הוא עוצמה: Zoom מאמינה בפשטות, מה שמלכתחילה הפך אותה לשם מוכר בכל בית בקורונה, והמגמה נמשכת גם בימינו. כל משתמש Zoom יכול להשתמש בכלי AI ואנחנו מזמינים אתכם לנסות. כאמור, דווקא עכשיו כשמדובר בעניין שלא יורד מהכותרות וארגונים רוצים לשלב AI ברצף העבודה כדי ליישר קו, יש כאלה שלא יודעים איפה להתחיל. בשביל זה יש את AI Companion, שמאפשר לכם כבר ברגע זה להפיק תקציר שיחה בזמן אמת בפגישה או מהצ'אט, לחלק משימות בין חברי הצוות ועוד. הכי פרקטי שיש – ובחינם.
שלושת אלה מאפשרים לנו לתת מענה למגמת ההתאמה האישית והמודולריות לפי הצרכים הספציפיים של הארגון, למשל בכל הקשור לפתרון הטלפוניה בענן Zoom Phone. החל מימים אלה אנחנו תומכים במתן מספרי סלולרי ישראלים (המתחילים ב-05) ללקוחות Zoom Phone, וכעת ישנה גם אינטגרציה עם אפליקציית הוואטסאפ. שני החידושים הללו הושגו בזכות הבנת הקהל המקומי בנאוטק יחד עם הגמישות של Zoom".
חיים כהן: "עוצמת הפעילות על ריבוי עננים, המחייבת טיפול שונה ומותאם לכל ענן לצד הצורך לאפשר ללקוח פעילות מסוג BYOD, משפיעה על אופן התכנון שלנו השואף להשיג את המימוש הפשוט והקל ביותר עם מינימום ציוד. הכלים הקיימים היום מאפשרים לנו להשיג קלות הפעלה עבור הלקוח, יעילות במחלקת ה IT ועבודה משופרת של משתמשי הקצה, כך שבמקום שני מסכים נוכל לספק מענה מלא באמצעות מסך בודד ומותאם יותר. לשם הדוגמא, במטרה לענות על הצורך האמיתי של הלקוח, לעיתים עדיף להתקין מסך בודד של 85 אינטש במקום שני מסכי 65 אינטש. ישנן דוגמאות רבות נוספות. מדובר בהתפתחות המייעלת את תפעול החדר, תומכת בריבוי עננים וכמובן מאפשרת לצוותים להביא את הציוד האישי שלהם".
"בהיבט השירותים אותם בינת תקשורת מחשבים מספקת, המגמות מאלצות אותנו להכיר לעומק את סביבות הענן השונות ואת הקישוריות ביניהם, כך שיש שינויים מצוינים אשר גורמים גם לנו להתעדכן טכנולוגיות לעיתים תכופות יותר ולפתח פתרונות מותאמים ברמה מאוד גבוהה לקהל הלקוחות שלנו. דוגמא מצוינת היא Cisco, שכיצרנית התקני קצה הבינה שהענן המוביל הוא של Microsoft וכך התקני הקצה של Cisco מותאמים לפעילות על MS Teams, מה שמאפשר לארגונים בעלי פרופילים מסוימים להנות בו זמנית גם מהתקני הקצה של Cisco, היכולות והאבטחה של Webex והכל בסביבת MTR".
שמר: "מגמה ש- Crestron מאוד אוהבת היא מגמת ה-Custom שהזכרתי. אין חלום שאנחנו לא יכולים להגשים, אבל גם ב-Crestron הבינו שיש צורך בפתרונות שמתאימים לפריסה כמותית, הן מבחינת מחיר והן מבחינת פשטות הקמה ותחזוקה. קו מוצרי ה-FLEX המצליח שלנו כולל מגוון פתרונות טיפוסיים לחדרים בגדלים שונים, ובעלויות אטרקטיביות.
מהצד השני כדי לתת מענה לצרכים בחללים המורכבים, מעבר ליכולת השליטה והבקרה, מיתוג הוידיאו הגמיש והמתקדם, השליטה על אודיו, טמפרטורה ווילונות וכו', נדרשנו לתת מענה לצורך נוסף לתחומי ההתמחות שלנו: Intelligent video. על פי רוב פתרונות המשפרים את החוויה של משתתפים מרוחקים, פוגעים באופטימליות של השיח בתוך החדר ולהיפך. מודל היברידי מחייב אותנו לחשוב איך משפרים את החוויה גם של מי שיושב בתוך החדר, וגם של המשתתפים מרחוק.
לפני כשנתיים Crestron רכשה את חברת 1Beyond – חברה מובילה בתחום, המאפשרת מתן פתרון מלא משלב האפיון עד לשלב ההתקנה וההפעלה של פתרונות צילום יעודיים בחללים מורכבים. במהלך השנתיים האחרונות הטכנולוגיות, הניסיון והידע שצוותי החברה הביאו איתם, הוטמעו במוצרים של Crestron, ופתרונות הצילום המתקדמים של 1Beyond הפכו לחלק אינטגרלי מהפורטפוליו שלנו, למשל פתרון ה-Automate VX שהוא פתרון עקיבה אחרי דוברים שמבוסס על ריבוי מצלמות, מאפשר אופטימיזציה של חווית המשתמש גם למשתתפים המרוחקים וגם למשתתפים בתוך החדר.
שילוב הידע והטכנולוגיות מתבטא במוצרים חדשים שיוצאים לשוק. אני יכולה לספר שפתרון ה-Video Bar שלנו שהושק לפני כשנה זמין עבור הלקוחות, כמו גם שורה של מצלמות חדשות שהוצגו ב ISE האחרונה, העושות שימוש במנגנוני AI מתקדמים ליצירת חוויה מעולה גם בכיתות וגם בחדרי ישיבות סטנדרטיים יותר".
שמר: "קשה מאוד לנבא. אם יש משהו שלמדנו בשנים האחרונות הוא שאנחנו לא יודעים כלום. (כל הקונספציות קרסו… ). אני יכולה להגיד שעם כל ההתקדמות שנעשתה בתחום; AI, סיכומי פגישה אוטומטיים, Intelligent Video, חיסכון בזמן ושיפור היעילות וכל שאר הדברים הנפלאים שהטכנולוגיות הללו הביאו לחיים של כולנו, עדיין עבור רובינו אין תחליף לפגישות פנים אל פנים. אנחנו כנראה נבלה את השנים הקרובות בלרדוף אחרי דרכים שונות להתקרב ולשמר את החוויה הזו".
חיים כהן: "אני חושב שתחום הוידאו יתייצב והקישוריות בין העננים תהיה פשוטה וקלה יותר. בתחום התצוגות אנו נעבור למסך בפורמט 9:21 אותו ישווקו כל היצרניות המסכים, כלומר התצוגה תהיה מלבנית ורחבה יותר מהמוכר כיום. אני מעריך שהתופעה תתחיל בחדרי הישיבות ותזלוג למחשבים אישיים/ניידים.
דבר אחד די ברור והוא שכבל USB-C יהיה המלך החדש דרכו יעבור הכל; תמונה, קול, שליטה, טעינה ועוד. לסיכום, לצד עושר של ממתגים, מטריצות ומפצלים וסטנדרט אחיד לכל היצרנים, החיים אמורים להיות פשוטים וקלים יותר למשתמש הקצה כמו ליחידת ה IT".
שיפמן: "וידאו הוא הקול החדש. הוא הולך להיות דומיננטי ואינטואיטיבי אפילו יותר מהיום. אפשר לראות את זה ב-Zoom Contact Center, כלי שירות לקוחות מבוסס וידאו המאפשר לעבור מצ'אט לווידאו עם נציג בן רגע, מה שמשפר מאד את חוויית הלקוח.
אנחנו נראה איך רצף העבודה של Zoom ימשיך להתרחב תוך שימוש בכלי AI ו-VR, כפי שניתן לראות בהכרזה הטרייה על שיתוף פעולה עם Apple Vision Pro. עם העלייה בפופולריות של עבודה מרחוק והשיפור בטכנולוגיות generative AI, נראה תשומת לב רבה יותר מצד הרשויות והרגולטורים לנושאי פרטיות ואבטחת מידע. הלקוחות עצמם כמובן יעדיפו מוצרים ששמים דגש על אבטחה ועל שקיפות הנתונים.
דבר נוסף שמקבל מיקוד היום אבל יילך ויתעצם היא חוויית המשתמש; ככל שהתחרות גוברת והפלטפורמות הופכות למקיפות יותר עם עוד כלים מוכווני-וידאו, חברות תצטרכנה להשקיע יותר בחוויית המשתמש כדי לבדל את עצמן. אני מאמין שנראה ממשקים ידידותיים יותר וביקוש רב יותר לאינטגרציות".
שמר: "אחד האתגרים שמכבידים היום על הטמעה ויישום הפתרונות השונים היא הכבילה המסורבלת וניהול הציוד הייעודי. בעמדה האישית שלנו הכל כבר עובד אבל בחדרי הישיבות השונים המצב מסורבל יותר. אנחנו נמשיך לשאוף לפשטות גדלה והולכת בהפעלת החדרים בהתבסס על כל מכשיר. כבר היום ה-Connect adapter המהפכני של Crestron מקרב אותנו צעדים משמעותיים לפשטות באמצעות חיבור אלחוטי לאמצעי הויעוד בחדר, מכל מקום ללא כל הכנה מוקדמת.
אני סקרנית ונרגשת לראות לאן הטכנולוגיות יתקדמו. דבר אחד אחד בטוח: לאן שהטכנולוגיה לא תתפתח Crestron תהיה שם בחזית במטרה להוביל אותה".