ביטול שיתוף הסיסמאות של נטפליקס מביא סוף לחגיגה עבור חובבי הסטרימינג. החברה שלדעתי חתומה על הצלחת פלטפורמות הסטרימינג אומרת ללקוחות שלה במילם פשוטות- נראה שהגיע הזמן לדבר על מערכת היחסים בינינו. יש כאלו שרואים בהפסקת שיתוף המנוי כבגידה במה שהיה נהוג עד לרמת ניתוק מהשירות, יש כאלו שמבינים ומצמצמים ויש כאלו שפשוט הוסיפו את החלק היחסי. האם המהלך הזה פירושו שהחגיגה נגמרת? האם נטפליקס באמת היו ראשונים והאם אחרות תלכנה בעקבותיה?
במה מדובר?
נטפליקס הודיעה לאחרונה כי שינתה את יכולת שיתוף הסיסמא ומעתה מנויים רשאיים לשתפה אך ורק עם בני הבית ככמות היוזרים במנוי. זאת אומרת ששכנים וחברים שחלקו את המנוי יצטרכו לשלם עוד כ-17 שקלים כל חודש, למעשה החלק היחסי שלהם בנוסף לעלות המנוי עצמו. נטפליקס מסבירים באתרם בדיוק איך זה עובד.
למה זה חשוב ולמי ?
הבשורה פוגשת אותנו במצב כלכלי מאתגר, לא רק בישראל אלא גם בעולם. שיתוף המנוי איפשר לאנשים לצרוך מספר שירותי סטרימינג ולחלוק את עלותם, שינוי החוקים שהביאה נטפליקס מביא למעשה לעלות נוספת שלא 'יושבת טוב' אצל חלק מהאוכלוסיה. המשמעות בפועל היא כי מי שירצה להמשיך לצרוך שירותי סטרימינג ייאלץ לשלם עליהם יותר או עבור חלקנו – לשלם עליהם מעכשיו. ההשפעה האפשרית יכולה להיות התנתקות מנויים ומעבר לשירותים אחרים, עבור נטפליקס תיתכן נטישה בהתחלה, אולם אם הובילו מהלך כזה ככל הנראה האמונה היא כי בסופו של דבר שורת הרווח תגדל ולא תצטמצם בטווח הארוך. החשש מצד צרכני הסטרימינג הוא כי חברות נוספות יצטרפו למהלך ויאכפו גם הן שיתוף מנויים. ניתן לשער כי אותן חברות ממתינות כעת לבחון את תגובות השוק ומשם יקבלו החלטה האם להצטרף או לשנות את תמחור המנויים.
חשיבה מחודשת מחייבת המציאות
לדעתי זה היה צריך להגיע מתישהו. משמעות אספקת שירותי סטרימינג מתבטאת בעלויות תפעול לא קטנות, עבור כל מנוי שמצטרף חייבים לדאוג לשירות רציף, תמיכה, פיתוחי פיצ'רים נוספים, אבטחת מידע ועוד. ברגע שאותו מנוי משותף עם לקוחות פוטנציאלים אחרים המשמעות המידית היא אבדן הכנסה ועומס נוסף על המערכת שאינו מתומחר. חברות הסטרימינג נאבקות על לקוחות במגוון דרכים ומחיר לא יכול להישאר אטרקטיבי לנצח, בוודאי לא כשרוצים לספק תכנים איכותיים ומגוונים. נטפליקס לקחה אחריות כלכלית על מודל שנוצל בכל העולם, מקריאת תגובות ניתן לראות כי לא מעט מחפשים פתרון כיצד לעקוף את המנגנון אולם חלק גם ציינו כי פשוט בחרו לשלם את מה שחסכו לאורך השנים. אין כאן צודק, יש כאן גוף שמעוניין להמשיך ולספק תכנים לצפייה, גוף שספג בריחת תכנים למתחרה ענקית בשם דיסני ומתמודד עם ענקית נוספת בשם HBO, וכרגע מחשב מסלול מחדש על מנת להמשיך להיות רווחי עם אופק עתידי.
אז מה קדימה ?
נראה לי שגם כצרכנים כדאי שנעשה חשיבה על האופן בו אנחנו צורכים תכנים, באיזו תדירות וממי. יכול להיות שמספר ספקיות תוכן יחברו יחד כפי שחברה HBO עם WARNER ו-DISCOVERY, יכול להיות שייווצר גוף נוסף שיאפשר מודל תשלום דינאמי יותר מול מספר ספקיות (ממליץ לראות מה PLEX עשו בנושא, זה מדליק). מה שלא יהיה, לדעתי אנחנו רק בתחילת התהליך ועולם הסטרימינג הוא רק חלק קטן ממה שיגיע.