מאת דן אנגל – מנהל מכירות אזורי בכיר פוליקום
שיחות ועידה בווידאו הוכחו בשנים האחרונות כדרך יעילה לקידום וזירוז תהליכים ארגוניים, ולקירוב של קבוצות עבודה מבוזרות. התרומה המשמעותית של טכנולוגיית שיחות הווידאו לשורה התחתונה של ארגונים בכל סדר גודל, ידועה כבר תקופה ארוכה. למרות זאת, נראה שהשימוש בטכנולוגיית שיחות הווידאו בארגונים בינוניים/קטנים SMB) / (SME טרם הגיע לבשלות, ובוודאי אינו מגיע לרמת השימוש הנפוצה בארגונים גדולים של אלפי ועשרות אלפי עובדים.
Unified Communication as a Service
בשנים האחרונות התפתחו מספר מגמות, אשר סוללות את הדרך לפריסת פתרונות ועידות ווידאו גם בשוק ה-SMB וה-SME בתצורה רחבה יותר. בין מגמות אלו ניתן למנות את התפתחותם של שירותי הענן, היכולת לספק פתרון קל ואינטואיטיבי לשימוש על ידי משתמש הקצה שאינו מומחה מחשוב, המעבר של פתרונות ווידאו מבוססי חומרה למבוססי תוכנה, שיפורים טכנולוגים ברמת מוצרי הקצה ואופטימיזציה טובה יותר של יכולות טיפול בווידאו (דחיסה, העברה).
בבואנו לדון בשירותי ענן, יש להבהיר כי ועידות הווידאו הן בדרך כלל חלק מתוך שרותי התקשורת האחודה UCaaS – Unified Communication as a Services. על פי גרטנר (Market Trends: Key Trends in UCaaS Delivery 16/12/2013), קיימות מספר מגמות בולטות בנושא ה- UCaaS:
- שילוב עם Microsoft Lync – ספקי השירות מציגים פתרונות המשלבים את Microsoft Lync Clients בנוסף לשירותי הטלפוניה שהם מציעים בענן.
- פורטלים לשימוש עצמי – פורטלים ייעודיים מבוססי תפקיד ואינטואיטיביים, הכוללים מגוון תהליכים אוטומטיים המיועדים הן למשתמש הקצה והן למנהל המערכת.
- ווידאו לכלל סוגי עמדות הקצה – על מנת לאפשר וועידות ווידאו לפי דרישה (בנגידות לוועידות מתוזמנות), מבצעים הספקים אינטגרציה של השירות למערכות קצה. שירותי האינטגרציה המוצעים כוללים את כל סוגי עמדות הקצה, החל מחדרי TelePresence ועד לטלפונים חכמים וטאבלטים.
- שירות על ידי היצרן – מדדים מוקדמים של UCaaS מציגים העדפה ברורה של הלקוחות לבחירת ספק שירות שהוא גם היצרן שעומד מאחורי הפתרון. גישה זו מאפשרת עושר של מוצרים ושירותים הניתנים כולם תחת קורת גג אחת.
- ממשקי פיתוח – היצרנים מציעים גישה למערכת באמצעות APIs שונים, על מנת לאפשר פיתוח של תאימות עם מגוון אפליקציות הקשורות לתחום ה- UC ולתחומים נוספים.
אימוץ שיחות ווידאו על ידי משתמשי הקצה כחלק מפתרון UC מהווה אתגר מורכב יותר ביחס לאימוץ מרכיבי UC אחרים (אפליקציות ושרותי טלפוניה), ללא קשר למקור השירות, (ענן פנים אירגוני או חיצוני). חלק מהסיבות לאתגר זה הנן:
- פתרון הווידאו יושם כפתרון מקביל ונפרד, במקרים רבים הותאם כשירות מתקדם ומנוהל עבור שדרת ההנהלה של הארגון בלבד.
- חלק ניכר מהעובדים בארגון מתקשים להשתמש בטכנולוגיה או לא מזהים יתרון בשימוש בה.
- ווידאו דורש רוחב פס נוסף שארגונים לא תמיד מוכנים להשקיע בו.
- בחלק מהארגונים תהליך ההזמנה וההפעלה של ועידת ווידאו מסורבל, גוזל זמן ומהווה חוויה גורעת.
חברות שהטמיעו שיחות ווידאו בעבר מבינות כיום טוב יותר את האתגרים שהוזכרו, ומצליחות לשפר את קצב אימוץ הטכנולוגיה על ידי שינויי קונפיגורציה והתאמה למודלים חדשים יותר שיפורטו בהמשך.
שימוש בווידאו כחלק מ- UCaaS יכול לסייע לארגונים להתגבר על האתגרים שהוזכרו, וכן להביא רווחים משמעותיים. בשנים האחרונות הוצגו שיפורים נרחבים בתחום ממשק המשתמש המסייעים לפשטות הפעלה, ובנוסף שופרו יכולות התאימות ליצרנים אחרים וקישור לחברות מחוץ לארגון שבו יש שימוש ב-UC.
פוליקום, שהינה חברה מובילה בתחום ועידות הווידאו, זיהתה מגמות אלו בשוק, והשיקה בתחילת 2014 את פתרון התוכנה Polycom RealPresence One. פתרון זה מאפשר לכל ארגון, ללא תלות בגודלו, לאמץ מודלים סטנדרטיים בשוק התוכנה, המבוססים על דמי שימוש תקופתיים (שנה או יותר במקרה של ה- RP One). מודל זה מאפשר לחברות מתחום ה-SMB וה- SME להצטרף למגמות הטכנולוגיות המתקדמות וליישם פתרון ווידאו מלא, ללא צורך בהשקעה בציוד עצמו, להוציא יחידות הקצה. הטמעת פתרון RP One בארגון מאפשרת לכל אחד מהעובדים לבצע שיחת ועידת ווידאו באמצעות קשת רחבה של מערכות קצה: טלפון נייד חכם, מחשבי לוח, מחשבים ניידים / שולחנים, מערכות ועידת ווידאו ייעודיות הנפוצות בחדרי ישבות, ומערכות TelePresence מרובות מסכים. המערכות של פוליקום מבוססות סטנדרטים פתוחים, ועל כן מאפשרות קישור של משתתפים מכלל העולמות הנפוצים בארגונים, כגון משתמשי קצה של Microsoft Lync או משתתפי קצה של IBM SameTime. בנוסף, באמצעות קישור מאובטח של השירות לרשת האינטרנט ושימוש ב"חומת האש" הארגונית, ניתן לאפשר קישור של גורמים חוץ ארגוניים למערכת, ולשתף אותם בשיחות ועידה בווידאו (ספקים, לקוחות, שותפים עסקיים וכדומה).
גמישות המערכות המוצעות על ידי פוליקום מאפשרת שיתוף אמיתי, הן בין עמיתים ומחלקות בתוך הארגון, והן בין הארגון ובין ארגונים אחרים, ותורמת תרומה משמעותית לשיפור תהליכי העבודה והתקשורת, ליעילות ארגונית ולהשגת תוצאות עסקיות בזמן מהיר יותר ובעלות נמוכה יותר.
חוויית השימוש
על מנת להעניק למשתמשי הקצה חוויה חיובית של שירות ה UCaaS, פוליקום מקפידה להתמקד בפשטות התפעולית לאורך כל שלבי התכנון והעבודה עם לקוחותיה. שמירה על נושא זה כקו מנחה בהטמעת הפתרון אצל הלקוח תורמת בצורה משמעותית לרמת שימוש גבוהה במערכת ולשביעות רצון מצד המשתתפים. משתמש הקצה מקבל חדר דיוניים וירטואלי, שאליו הוא יכול להיכנס בכל עת. המשתמש יכול להזמין אל החדר הווירטואלי כל משתתף אחר אותו הוא רוצה לפגוש. שיטת עבודה זו הוכיחה את עצמה אצל לקוחות רבים ומיושמת גם בישראל במספר רב של ארגונים בגדלים שונים. העובדה שלכל משתמש הוקצה חדר דיונים אישי, הזמין לו בכל עת, מאפשרת גמישות מלאה בקיום הפגישה, ללא תלות בזמינות חדר דיונים פיזי וללא תלות בנוכחות פיזית של כל משתתפי הדיון בחדר. ממשק משתמש נוח מאפשר לקבע את ציוד הקצה (מערכת ייעודית או תוכנה המותקנת על חומרה סטנדרטית) לתצורת חיוג פשוטה וברורה. כך נחסך הצורך בלימוד המשתמש כיצד להיכנס ולהשתמש בחדר הדיונים הווירטואלי, דבר המאפשר חסכון משמעותי של זמן וכסף בתהליך ההטמעה בארגון. בנוסף, הארגון חוסך הוצאות כספיות משמעותיות הודות להפחתת העומס מחדרי דיונים פיזיים ומתן האפשרות לקבוצות עבודה להתחבר ולתקשר ממקומות שונים בעולם בכל עת.
שיתוף פעולה, פוליקום ומיקרוסופט
כיצרן מוביל בתחום, הקפידה פוליקום לאורך שנים ליישם את המגמות שגרטנר מציינת במאמר שלה. בעשור האחרון עובדות פוליקום ומיקרוסופט בשיתוף פעולה פיתוחי ועסקי בתחום ה-UC. שיתוף פעולה זה הוביל לכך שמגוון הפתרונות הסטנדרטיים של פוליקום בתחום הטלפוניה והווידאו מאפשרים אינטגרציה ישירה וטבעית לסביבת MS Lync ללא צורך בישום ממירי פרוטוקולים (Gateways) חיצוניים. אינטגרציה זו מאפשרת לרשום עמדות קצה של פוליקום (טלפון או ווידאו) ישירות לשרת ה- MS Lync וניהולם מסביבת MS. בנוסף למערכות אלו, מציעה פוליקום סדרת מוצרים ייעודית לסביבת MS Lync. סדרה זו נקראת CX, וכוללת בתוכה מגוון מכשירי טלפוניה ווידאו. אחד מהמכשירים הפופולריים שבהם הינו ה- CX5500, המשלב את טלפון הוועידות של פוליקום עם מצלמת ה- 360 מעלות, ומתאים לחדרי דיונים קטנים ולקבוצות עבודה. פוליקום מובילה בשנים האחרונות מגמה של פיתוח תוך שימוש מקסימלי בתקינה רשמית וסטנדרטית. כתוצאה מכך, לקוחותיה של פוליקום נהנים מיכולת קישור פשוטה ובטוחה ליצרנים שונים ואינם מקובעים לסביבה סגורה, כזו שכל ניסיון לקשר אותה לסביבה של יצרן אחר כרוך בהשקעות משמעותיות נוספות. במקביל להשקת פתרון ה- RP One שנסקר למעלה, השיקה פוליקום באמצע 2013 גם פורטל ארגוני. פורטל זה מאפשר למשתמש הקצה ולמנהל המערכת לנהל בצורה אינטואיטיבית ואוטומטית את כל המשימות הכרוכות בהקמת שיחת ועידת ווידאו. מספר רב של חברות כבר נהנות מהעובדה שהציוד של פוליקום עובד בתקינה רשמית ופתוח לגישה ברמת API. חברות אלו ישמו אפליקציות תומכות המבצעות קישור של פתרונות שונים בסביבת ה-UC הארגונית כדוגמת קישור לשרת ה- Exchange או למרכזיית הטלפוניה. יישומים אלו מפותחים במסגרת פנים ארגונית או באמצעות בתי תוכנה חיצוניים.
לא רק וידאו בענן: פוליקום HD Voice
נדבך נוסף בתחום ה- UCaaS הוא מערך הטלפוניה, שגם אותו ניתן לקבל כשרות ענן מספקי השרות השונים בעולם ובישראל. את שרותי הטלפוניה ניתן לצרוך ממגוון רחב של ספקי שרות, החל מספקים קטנים המתמחים בשרות כזה בלבד (Internet Telephony Services Providers – ITSPs) וכלה ב- SP גדולים אשר מספקים אותו כחלק בלתי נפרד מסל ה- UCaaS שלהם. לצריכת שרותי הטלפוניה הארגונית בענן מספק השרות מספר יתרונות. אחד מהיתרונות המשמעותיים הינו יכולתו של הלקוח להתקשר עם הספק בחוזה שרות תקופתי, ללא צורך בהשקעה הונית התחלתית, הכרוכה באופן מסורתי בהקמת הארגון. במקרים רבים השרות כולל אספקת יחידות קצה ללא עלות, אשר ניתנות לשדרוג בעלות נוספת, בדומה לשוק הטלפונים הניידים. במודל כזה הלקוח יכול להוסיף או לשנות פריסה ללא הפרעה לפעילות של השרות, ולשלם לפי הוספת משתמשים במקרה הצורך. שוק שרותי הטלפוניה בענן הינו שוק בשל, הנמצא בצמיחה מתמדת מזה שנים. כיום שוק זה גדל בקצב של 20% בשנה. עבור ארגונים רבים, שרות הטלפוניה בענן נתפס כדרך הנכונה קדימה בדומה לאפליקציות הנצרכות מהענן כדוגמת Salesforce.com. לקוחות רבים מעדיפים את המודל של צריכת שרותי מחשוב מהענן, שכן מודל זה נותן את המענה הטוב ביותר לצרכים שלהם. חברות SMB וחברות הזנק (Start-ups) רבות מחפשות פתרון אשר יגדל ביחד איתן. שרותי ענן מאפשרים להן להימנע מהקצאת מקום פיזי לשרתים ומרכזיות, ולצמוח בשימוש ובצריכה בהתאם להצלחתן העסקית. עם זאת, שרותי ענן אינם מיועדים רק לחברות קטנות. לראייה, חלק מלקוחות פוליקום מקבלים שרות לעשרות אלפי משתמשי קצה במודל שרותי טלפוניה בענן. ארגונים אחרים מנצלים משאבים מקומיים, כגון MS Lync, לבניית יכולות טלפוניה ארגונית. בתחום הטלפוניה, פוליקום מציעה סדרת טלפונים בתקן SIP, המעניקים למשתמש הקצה איכות מעולה של קול ושמע HD Voice. טלפונים אלה מאפשרים לכלל ספקי שרות הטלפוניה בענן התממשקות ותאימות למגוון רחב של יצרנים מובילים בתחום המרכזיות, ביניהם ניתן למצוא את: Broadsoft, Interactive Intelligence, GenBand.
לסיכום, תקשורת אחודה על מגוון מרכיביה הכרחית לכל ארגון אשר מעוניין בשיפור וייעול תהליכים פנים וחוץ ארגוניים. בעת תכנון מערך תקשורת אחודה, חשוב להקפיד על הכללים הבאים:
- פתרון סטנדרטי ופתוח לשאר היישומים בארגון.
- מערכת מאובטחת בעת קישור לעולם החיצון.
- שילוב מערך שירות עצמי לכלל העובדים בחברה.
- התמקדות בצרכיו של משתמש הקצה, תוך התייחסות חסרת פשרות לנושא פשטות ההפעלה.
עקרונות אלו רלוונטיים עבור כל יישום תקשורת אחודה, ללא תלות באופן צריכת היישום בארגון (ענן או מקומי), או במרכיבי ה-UC אותם מיישמים. הקפדה על נושאים אלו תביא לשיפור וייעול תהליכים כנדרש, ולהעלאת רווחיות הארגון המיישם.
בנוסף, הודות ליתרונותיו הרבים שנסקרו לעיל, הפך הווידאו לבעל חשיבות מרכזית בכל פתרון תקשורת אחודה. שימוש בחדרי ישיבות וירטואליים, בשילוב העקרונות שהוזכרו זה עתה, הינם אבני בניין מרכזיות בדרך לאימוץ מלא של הטכנולוגיה על ידי כלל עובדי החברה.
פוליקום מציעה מגוון פתרונות המתאימים לארגונים וחברות בכל גודל, ברחבי העולם, באמצעות מפיצים מורשים שהוסמכו לכך. התקשרות עם מפיצים אלו תבטיח אפיון נכון של הפתרון הנדרש לארגונכם, תוך הקפדה על איכות הציוד והטמעתו באופן מיטבי.
Error: Contact form not found.